خواص ادویه ها وتاثیر آنها بر سلامت بدن

خواص ادویه ها و تاثیر آنها بر سلامت بدن

ادویه چیست

ادویه از قسمت های مختلف گیاهان معطر میباشد و هرکدام از ادویه ها از قسمت هایی از گیاه مانند تنه ، دانه ، میوه که اصولا به صورت پودر شده  ویا خرد شده و یا حتی دانه درسته برای عطر و طعم بخشیدن به غذاها استفاده می شود.

شاید در نگاه اول ادویه ها موادی به نظر بیایند که فقط برای عطر و طعم دادن به غذا مورد استفاده قرار گیرند و شاید هم تا امروز بیشتر به این دلیل از ادویه ها در طبخ غذا ها استفاده می کردیم ولی تحقیقات جدید کارشناسان علوم تغذیه بر روی ادویه ها نشان داده که ادویه ها علاوه بر اینکه غذا ها را خوش طعم و رنگ میکنند خواص بسیار زیادی برای سلامت بدن ما دارند یکی از مهمترین خواص ادویه ها خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی بعضی ازادویه ها می باشد.

ضمننا در خرید ادویه باید از تازگی و خالص بودن آن مطمین شوید تا بتوانید از خواص آن در غذاها کمال استفاده را ببرید.

خواص برخی از ادویه ها

برخی از خواص دیگر ادویه ها به شرح زیر می باشد:

 با مصرف روزانه دارچین شما می توانید تا حد زیادی قند و کلسترول بد و همچنین تری گلیسیرید خونتان را پایین بیاورید چیزی که از دارچین در باور ما می باشد استفاده آن در شیرینی جات و مواد حاوی چربی است در صورتیکه از دارچین برای طعم دادن به گوشت چرخ کرده و سبزیجات نیز می توان استفاده کرد و از طعم بی نظیر آن لذت برد

یکی از خواص جالب ادویه ها خاصیت ضد عفونی کننده آنها می باشد

یکی از ادویه های پر خاصیت زرد چوبه می باشد زردچوبه علاوه بر خاصیت ضد سرطانی خود ، برای خونریزی های سطحی و جزیی بسیار مفید می باشد و خاصیت منعقد کنندگی خون را دارد.

فلفل سیاه هم علاوه بر طعم تندی که به غذا ها می دهد برای لاغری نیز مفید می باشد و مصرف آن همراه با غذاهای چرب باعث کاهش وزن می شود.

ادویه هایی که توسط انجمن ملی سرطان جز مواد ضد سرطان معرفی شده اند به شرح زیر می باشند:

پونه ، آویشن ، رزماری یا اکلیل کوهی ، رازیانه ، زرد چوبه زیره سیاه ، بادیون ، گشنیز ، زیره سبز  و ترخون می باشد

مواد ضد سرطانی پونه از ویتامین d هم که یک ماده ضد سرطانی قوی می باشد هم بیشتر است.

زردچوبه که یکی از ادویه های پرمصرف خوصا در ایران می باشد علاوه بر خاصیت ضد سرطانی به دلیل وجود ماده ای بنام کارسامین (CURCUMIN) برای آلزایمر نیز بسیار مفید می باشد .

مضرات استفاده بیش از حد ادویه

خلاصه اینکه قرن هاست از ادویه جات برای مصارف دارویی و غذایی استقاده می کنیم ولی باید بدانیم که برای درمان بیماریها کافی نیستند و نیز این راهم باید بدانیم که مصرف بیش از اندازه ادویه جات مانند همه مواد دیگر به بدن ما اسیب می رساند و یکی از مضرات استفاده بیش از حد ادویه اسیب دیدن دستگاه گوارشی به خصوص معده می باشد .

پس همیشه یادمان باشد که سبزیجات مواد گیاهی برای سلامت بدن ما بسیار مفید بوده و سعی کنیم تا در بزنامه غذایی روزانه خود حتما از سبزیجات و میوه جات و مواد فیبر دار استفاده کنیم.

بازرگانی سیلانی نامی آشنا در فروش عمده ادویه در سرتاسر کشور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *