فاکتورهای موثر بر قیمت انواع هل 

فاکتورهای موثر بر قیمت انواع هل 

فاکتورهای موثر بر قیمت انواع هل 

همانطورکه قبلا بارها به خواص و ویژگیهای هل اشاره کردیم و توضیحاتی دادیم ، هل یکی از خوش عطر وطعم ترین ادویه های حال حاضر در جهان میباشد که بخاطر این ویژگی محبوبیت منحصربفردی پیدا کرده است نا گفته نماند این ادویه ی محبوب در برنامه و سفره ی غذایی ایرانی ها جایگاه ویژه ای دارد. درهنگام خرید و فروش ادویه خصوصا هل که دارای انواع مختلفی می باشد ضروریست که اطلاعات بیشتری درباره ی خاصیت و ویژگی های آن بدست بیاوریم تا انواع آن را بهتربشناسیم. ما در این مقاله قصد داریم به جزئیات بیشتری درباره ی هل بپردازیم.

فاکتورهای موثر بر قیمت انواع هل 

چه چیزی بر قیمت هل تاثیر می گذارد؟

شاید شما هم به هنگام خریدهل با تفاوت قیمتها مواجه شده باشید که باعث تعجب شما شده است این یک امر کاملا طبیعی می باشد زیرا همانطور که اشاره کردیم هل انواع مختلفی دارد و هرکدام ویژگی مخصوص بخود بنابراین قیمت و ارزش آن هم به تبع متفاوت خواهد بود. حال عواملی که باعث این تفاوت می شود را باهم مورد بررسی قرار میدهیم :

عواملی که کیفیت و به نوبه خود قیمت محصول را تعیین می کند، جرم در لیتر، رنگ و ظاهر است. وزن لیتر، یعنی وزن هل در هر لیتر حجم، اگر معادل یا بیشتر از 400 گرم باشد، مرغوب در نظر گرفته می شود.که این قیمت خوبی خواهد داشت و بالعکس هرچه این عدد کمتر باشد از مرغوبیت آن کاسته میشود در نتیجه قیمت هم کاهش پیدا می کند.عواملی دیگر هم وجود دارند که بر قیمت این محصول بی تاثیر نیستند.فروش عمده ادویه در بعضی از مناطق میتواند باعث رونق بازار همچنین تامین کننده ی نیاز خریداران ر به مدت طولانی باشد

علت کاهش قیمت هل چیست

 یکی از دلایل کاهش قیمت هل در کل جهان اخیرا پیدایش بیماری کووید 19 بوده است که خرید و فروش و صادرات و واردات این محصول را متوقف کرده بود همچنین کشاورزان نیز مقادیر زیادی از محصول را به انتظار قیمت بالا نگه داشته بودند. با شروع کاهش قیمت ها، حجم زیادی هل به بازار رسید که باعث کاهش بیشتر قیمت شد.

علت افزایش قیمت هل چیست

قیمت هل به دلیل دردسترس نبودن زیاد این محصول در بازار همچنان به رکورد شکنی ادامه می دهد. کاهش تولید در روزهای آتی فصل های پایانی نیز پیش بینی می شودکه خود باعث افزایش قیمت آن می شود. همچنین آب و هوای نامساعد بر تولید آن تأثیر می گذارد بطوری که به دلیل شرایط نامساعد جوی جهانی ناشی از تغییرات آب و هوایی، شاهد کمبود برداشت هل هستیم که موجب افزایش قیمت آن میشود.

فاکتورهای موثر بر قیمت انواع هل 

چگونه میتوان کیفیت هل را تشخیص داد

حال که به عوامل موثردر کاهش و افزایش قیمت و تولیدهل پرداختیم خوب است به شناخت کیفیت آن هم بپردازیم.

رنگ مهم ترین جنبه ای است که هنگام خرید هل باید در نظر گرفته شود. هل تازه چاق و زیتونی یا سبز رنگ است. با این حال، اگر غلاف‌های هل بیش از حد سبز به نظر می‌رسند، ممکن است از رنگ‌های مصنوعی برای تازه به نظر رسیدن آن‌ها استفاده شود. اگر مایل به زرد به نظر می رسند، ممکن است خیلی قدیمی باشند یا به اشتباه خشک شده باشند.پس در خرید ادویه به این موارد بایدحتما توجه کرد.

فاکتورهای موثر بر قیمت انواع هل 

 انواع هل و ویژگیهای آن

بطور کلی سه نوع هل در رنگهای سبز، سفید و سیاه در بازار جهان موجود میاشد که هرکدام ویژگی مخصوص بخود را دارا هستند. فروشگاه ادویه سیلانی با ارائه ی بهترین قیمت خرید و فروش انواع  ادویه عمده توانسته بخوبی نیاز مشتریان را تامین کند. این محصولات عبارتند از:

هل اکبر بنفش که این هل علاوه بر طعم و عطر خوبش دارای خاصیتی چون تقویت حافظه ، رفع بوی بد دهان ، هضم راحت و بهبود عملکرد گوارش می باشد

هل اکبر صورتی که رنگی سبز مایل به زرد دارد و مانع اختلال در ریه و گوارش می شود همچنین باعث دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا می شود

هل اکبرقرمز که خاصیت ضدمیکروبی و ضد التهابی دارد و گردش خون را بهبود می بخشد و مانع ریزش مو می شود

هل اکبر نارنجی  از خواص این هل میتوان به دفع سنگ کیسه صفرا همچنین تقویت معده و مقوی برای قلب و کبد نام برد.

از دیگر انواع هل میتوان به هل درشت ابوطیاره ، هل سبز MLG ، GLG ، GOP، P3 ،P2 اشاره کرد

 

انواع هل سبز دربازار ایران کدامند

باتوجه به انواع هل در بسته بندیها و برندهای مختلف و با کیفیت و مرغوبیت متفاوت باید گفت هل سبز در ایران از دونوع هل هندی و هل گواتمالا می باشد. هل هندی یکی از مرغوبترین آن می باشد که دارای عطرو بوی بسیار خوشبو و طعمی بی نظیر همچنین اندازه ای بزرگ بطور کلی دانه درشت می باشد رنگ این نوع هل سبزی بیشتری نسبت به سایر هل ها دارد بنا براین قیمت هل عمده آن هم بیشتر میباشد.

هل گواتمالا که از نامش پیداست در کشور گواتمالا تولید می شود این نوع هل نسبت به هل هندی اندازه ی کوچکتری دارد و رنگ و بوی کمتری نیز دارد همچنین رنگ این هل سبز تیره می باشد انواع مختلف آن که قبلا هم به آن اشاره کردیم میتوان بهP1 ، P2، P3، هل MYQ، هل GLG، هل GOPاشاره کرد که هرکدام دارای ویژگی خاص خود هستند. ناگفته نماند هل P1 نسبت به سایر هل های گواتمالایی ریز تر و هل P3 درشت تر می باشد.

شرایط نگهداری هل

برای حفظ کیفیت و رنگ و بوی هل بهتر است آن را در داخل ظروف در بسته و در جای خشک و دور از نور خورشید قرار بدهید تا با گذشت زمان از مرغوبیت و بوی آن کاسته نشود.

فاکتورهای موثر بر قیمت انواع هل 

موارد استفاده از هل

با توجه به انواع هل در رنگ های سفید و سبز و سیاه بایدموارد مصرف آن را اینگونه عنوان کرد

  • هل سفید در واقع همان هل سبز می باشد با این تفاوت که پوسته ی آن سفید می باشد و دارای طعمی ملایم نسبت به نوع سبز و سیاه است
  • هل سبز این هل دارای ته مزه ای شیرین می باشد که بوی تندتری نیز دارد ازاین هل بیشتر برای انواع شیرینجات و دسر و نوشیدنیها استفاده می شود
  • هل سیاه این هل دارای عطری بسیار تندتر و قوی تر در مقایسه با دو نوع دیگر می باشد که بعلت وجود این ویژگی بیشتر برای چاشنی غذاهای تند استفاده می شود همچنین علاوه بر این دارای خاصیت دارویی نیز می باشد که در مصارف دارویی و درمان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *