روش های مناسب نگهداری ادویه جات درون منزل

روش های مناسب نگهداری ادویه جات درون منزل

روش های مناسب نگهداری ادویه جات درون منزل

تمامی خانم ها به هنگام تمیز کردن آشپزخانه و خصوصا قفسه یا کابینت های مخصوص ادویه ها با این صحنه روبه رو شده اند که مقداری از ادویه های آنها خراب شده است، یا مثل سنگ شده، یا این قدر از آنها استفاده نشده که عطر، طعم و بوی خود را از دست داده اند و دیگر غیر قابل مصرف شده اند.

هیچکس دوست ندارد ادویه هایی که قیمت پایینی هم ندارند و برای عطر و طعم دادن به غذا ها خریداری شده اند را در اثر نامرتب بودن و بسته بندی های نادرست، سهل انگاری در نگهداری از آنها بدون استفاده شدن دور بریزد. پس راه حل چیست؟ فقط با سازماندهی خوب آنها می توانید از حداکثر پتانسیل آنها استفاده کنید و از آسیب دیدن آنها جلوگیری کنید.

چرا مهم است که بدانیم چگونه آنها را نگه داریم؟

باید بدانید که همه گیاهان، از جمله گیاهان معطر، در همان لحظه جمع آوری، آسیاب یا تفت داده شدن شروع به فاسد شدن می کنند. بدتر شدن آنها بسته به عواملی کم و بیش سریع است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

نوع ادویه مورد نظر: برخی از ادویه ها می توانند سال ها دوام داشته باشند و برخی دیگر پس از چند ماه خواص خود را از دست می دهند.

پردازش: هرچه کمتر تفت داده شوند، عمر مفید آنها بیشتر است. تمام آنهایی که کامل می مانند، سطح کمتری در معرض اکسیداسیون دارند و زوال کمتری پیدا می کنند. بنابراین کیفیت آن برای مدت طولانی تری تضمین می شود.

ذخیره سازی: عواملی که بیشتر به ادویه ها آسیب می رساند نور، گرما، اکسیژن و رطوبت است. به همین دلیل، نکات کلیدی که باید روی آنها متمرکز شود، ظروف و مکان هایی است که قرار است آنها را در آنجا نگهداری کنید و نحوه کار با آنها در هنگام پخت و پز است.

هوا طعم آن را آلوده می کند: هنگامی که همه ادویه ها و چاشنی ها با هم، بدون ظروف دربسته در کنار هم نگهداری می شوند، ممکن است برخی طعم عمیق خود را به دیگران منتقل کنند. به همین دلیل، بهتر است همه ادویه ها به صورت جداگانه و در ظروف در بسته نگهداری شوند.

آنها مستعد ابتلا به حشرات هستند: اگرچه برخی از ادویه ها مانند پودر سیر ، پودر دارچین و میخک، حشرات را با عطر قوی خود می ترسانند، اما این واقعیت که آنها گیاهی هستند همچنین به این معنی است که برخی از لاروها، عنکبوت ها و سایر انگل ها می توانند به این ادویه ها حمله کنند.

روش های مناسب نگهداری ادویه جات درون منزل

روش های نگهداری ادویه جات درون منزل

مهمترین عامل برای جلوگیری از بین رفتن ترکیبات معطر ادویه هاست. این یکی از نقاط ضعف اصلی است، زیرا عطر آنها بسیار فرار هستند و به سرعت از بین می روند. نکات زیر به شما امکان می دهد آنها را بهتر و برای مدت طولانی تر نگهداری کنید:

هنگام خرید ادویه ، تا حد امکان به جای ادویه های آسیاب شده، ادویه کامل و پودر نشده را انتخاب کنید برگ، دانه یا چوب. از آنجایی که آنها چندان فرآوری نشده اند، عطر خود را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند. اگر می خواهید با ادویه های پودر شده آشپزی کنید، آنها را در خانه در مقدارهای کم آسیاب کنید.

ادویه جات ترشی جات و چاشنی ها باید در ظروف شیشه ای، در بسته و دور از منابع نور نگهداری شوند. اگر می خواهید آنها را بیرون از خانه و درون انباری نگهداری کنید، شیشه های مات را انتخاب کنید.

فضای بهینه برای نگهداری آنها مکانی خنک، خشک و تاریک است به خصوص برای کسانی که شغل آنها فروش ادویه بخصوص فروش عمده ادویه است به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم آن‌ها را در انبار های مخصوص نگهداری کنید. و کسانی که درون منزل و برای استفاده شخصی خود ادویه را نگهداری می کنند، همان درون کابین یا قفسه های آشپزخانه به مقدار کم، مکان خوبی است. توصیه نمی شود آنها را در نزدیکی وسایلی که گرما منتشر می کنند مانند مایکروویو، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی یا یخچال قرار دهید.

خرید به مقدار کم به خصوص زمانی که برای اولین بار یا بسیار گهگاه استفاده می شود.

نکات مهم دیگر که باید بدانید

فکر اینکه ادویه ها هرگز بد نمی شوند، درست نیست. مهم است که وضعیت آنها را پیگیری کنید و قدیمی ترین آنها را کنار بگذارید.

برخی از نشانه هایی که نشان می دهد آنها دیگر در بهترین حالت خود نیستند، از دست دادن رنگ یا ظاهر شدن طعم بد است. در برخی ادویه های ظریف تر، حشرات کوچک ممکن است ظاهر شوند. یک ترفند خوب این است که تاریخ خرید آنها را در مکانی قابل مشاهده یادداشت کنید و آنها را به ترتیب انقضا نگه دارید.

وقتی از قاشق و سایر ظروف برای سرو چاشنی و ادویه استفاده می شود، باید خشک باشند. اگر خیس شوند، اولین چیزی که تحت تأثیر قرار می گیرد عطر آن است. و بدون آن شما نمی توانید طعم مورد نیاز خود را در دستور العمل های غذایی خود دریافت کنید.

دانه های برنج را در برخی ظروف قرار دهید، این دانه ها رطوبت را از هر ادویه یا چاشنی جذب می کنند، بنابراین به شما اجازه می دهد آنها را خشک نگه دارید.

روش های مناسب نگهداری ادویه جات درون منزل

ادویه ها چقدر ماندگاری دارند؟

وقتی در خانه خرد می شوند ماندگاری بیشتری دارند. اگر شرایط ذکر شده در بالا و نکاتی برای حفظ آنها در نظر گرفته شود، مدت آنها می تواند طولانی باشد. علاوه بر این، بسته به درجه پردازش و نوع آن متفاوت است.

گیاهان و ادویه های خشک شده مانند رزماری، ریحان، نعناع، ​​مریم گلی یا جعفری می توانند 1 تا 2 سال دوام بیاورند. ادویه جات پودری مانند زردچوبه، کاری یا پاپریکا حدود 2 سال. اگر کامل باشد چه در دانه و چه پودر شده عمر آن تا 3 سال افزایش می یابد. این مورد در مورد چوب دارچین، میخک یا دانه های زیره و هل است.

با این حال، مهم است که به ظاهر آنها توجه کنید و آنهایی که رنگ خود را از دست می دهند یا آنهایی که دیگر بو نمی دهند را دور بریزید. اگرچه برای سلامتی مضر نیستند، اما در شرایط بهینه نیستند و ممکن است نتیجه مورد انتظار شما را نداشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *