خواص دانه خشخاش سفید

مقدمه

خشخاش سفید گیاهی خوش عطر و طعم با خواص بسیار است که امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و در طب سنتی از آن به عنوان گیاهی با طبع سرد و خشک یاد می شود . این گیاه شگفت انگیز کاربردهای فراوانی در آشپزی و درمان بیماری ها داشته و از آن به وفور استفاده می شود. بازرگانی سیلانی یک شرکت پخش ادویه می باشد که با سابقه چندین ساله خود به ارائه با کیفیت ترین محصولات به مشتریان خود می پردازد و شما عزیزان می توانید محصولات موردنیاز خود را از طریق سایت خریداری نمایید. در ادامه به بررسی خواص و موارد مصرف دانه خشخاش سفید پرداخته می شود.

خشخاش سفید

گیاه خشخاش انواع مختلفی داشته که خشخاش سفید یکی از آن ها می باشد. این گیاه دارای رنگ سفید بوده و به دلیل دارا بودن 25 % روغن در صنعت تولید روغن از آن استفاده می شود. قرن نوزدهم را می توان زمان آغاز کاشت این گیاه در ایران دانست. پیش از این مردم ایران با این گیاه شگفت انگیز آشنا نبوده و از آن استفاده نمی کردند. علاوه بر تولید روغن از خشخاش سفید در علم داروسازی نیز استفاده می شود و کاربردهای فراوانی دارد.

خواص دانه خشخاش سفید

خشخاش سفید دارای خواص متعددی می باشد و به همین دلیل به منظور درمان بسیار از بیماری ها مورد استفاده قرار میگیرد. پیش از عنوان خواص این دانه شفا بخش لازم است توجه کنید که مصرف هر ماده غذایی یا دارویی می بایست با دقت و مطابق با مشورت پزشک و راهنمایی متخصصان بهداشتی انجام شود. همچنین، زیاده روی و مصرف بیش از حد هر ماده دارویی و یا غذایی می تواند برای انسان مضر بوده و به مشکلات سلامتی منجر شود. در نتیجه توصیه می شود از مصرف دانه خشخاش سفید بدون تجویز پزشک و بیشتر از حد معمول خودداری نمایید.

منبع مواد معدنی و ویتامین‌ها : دانه خشخاش سفید دارای مقدار قابل توجهی از مواد معدنی و ویتامین ها می باشد که مصرف آن می تواند در حفظ سلامت استخوان ها، عضلات و سیستم ایمنی حائز فایده باشد.

تاثیرات ضد التهابی : تاثیرات ضد التهابی و کاهش التهابات مزمن بدن از دیگر فواید این دانه شگفت انگیز برای سلامتی می باشد. ترکیبات موجود در این دانه همچون فنول ها باعث شده که التهابات بدن کاهش پیدا کرده و بیمار بهبود یابد.

مفید برای سلامت قلب : دانه خشخاش سفید با دارا بودن آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی در ترکیبات خود منجر به کاهش فشار خون و کنترل کلسترول خون شده و در نتیجه به سلامت قلب و عروق کمک شایانی می کند.

تاثیرات آرامش‌بخش : امروزه استرس و اضطراب تبدیل به یک عضو جدانشدنی از انسان ها شده است. دانه خشخاش سفید با خاصیت آرام بخشی خود می تواند تاثیر زیادی در کاهش این اضطراب ها داشته باشد.

تسکین دهنده درد : کاهش درد یکی از مصارف رایج دانه خشخاش سفید می باشد. دانه خشخاش سفید دارای ترکیباتی می باشد که می تواند به تسکین درد معده، درد های عضلانی و یا دردهای مزمن کمک نموده و آن ها را کاهش دهد.

احتمالاً مفید برای بارداری : برخی مادران باردار دانه خشخاش سفید را به عنوان یک منبع اسید فولیک مصرف می‌کنند. اسید فولیک برای سلامتی جنین در دوران بارداری حائز اهمیت است و مصرف این دانه می تواند به سلامت جنین کمک کند.

 موارد مصرف دانه خشخاش سفید

موارد مصرف دانه خشخاش سفید

دانه خشخاش سفید با توجه به طعم ملایمی که دارا می باشد و به دلیل مواد مغذی زیاد موجود در آن به عنوان یک منبع تغذیه ای و همچنین طعم دهنده در تهیه برخی از مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه برخی از موارد مصرف دانه خشخاش سفید توضیح داده می شود.

  1. استفاده در تهیه نان‌ها و خوراکی‌های نانوایی :

 تزئین نان و رول‌ها :دانه خشخاش سفید به دلیل طعم و ظاهر خوبی که دارا می باشد به عنوان تزیین کننده بر روی نان ها، بیسکوییت ها و رول های نانی مورد استفاده قرار میگیرد.

  1. تهیه سس‌ها :

از این ماده مغذی و خوش طعم به عنوان طعم دهنده در برخی از سس ها نیز استفاده می شود. معمولا در درون سس هایی که به عنوان طعم دهنده مرغ و ماهی مورد استفاده قرار میگیرند از خشخاش سفید بهره گرفته می شود.علاوه بر خشخاش سفید می توانید از ادویه مرغ و ماهی نیز به عنوان طعم دهی بیشتر به مواد غذایی خود استفاده نمایید.

  1. تزئین‌کننده سالادها :

دانه خشخاش سفید به دلیل ظاهر مناسب و طعم ملایمی که دارا می باشد به عنوان تزیین انواع سالاد مورد استفاده قرار گرفته و به سالاد ظاهری زیبا و طعمی متفاوت می بخشد.

  1. در تهیه دسرها و شیرینی‌جات :

دانه خشخاش سفید به شیرینی جات طعمی عمیق و خاطره انگیز را اضافه می کند و از آن در تهیه ی کیک ها و کولوچه استفاده می شود.

  1. به منظور تسکین دردها :

دانه خشخاش سفید به عنوان یک داروی طبیعی تسکین‌دهنده درد مصرف می‌شود و می تواند در کاهش بسیاری از دردها موثر باشد.

تفاوت دانه خشخاش سیاه و سفید

تفاوت دانه خشخاش سیاه و سفید

دانه خشخاش سیاه و سفید علاوه بر آن که در رنگ دارای تفاوت می باشند، تفاوت های دیگری در خواص ، نوع روییدن و… دارند که آن ها را از یک دیگر متمایز می کند. گیاه خشخاش سیاه خواص درمانی بیشتری نسبت به خشخاش سفید داشته و در درمان کمر درد تاثیر بیشتری دارد. در مقابل خشخاش سفید خواص درمانی کمتری داشته و از آن در پخت انواع نان و بیسکوییت استفاده می شود. از نظر طعم خشخاش سیاه دارای  طعمی مناسب تر نسبت به خشخاش سفید می باشد.

سخن پایانی

همان گونه که گفته شد دانه خشخاش سفید یک دانه گیاهی شگفت انگیز است که کاربردهای فراوانی داشته و خواص دارویی بی شماری دارد. علاوه بر خاصیت درمانی از این دانه در تهیه مواد غذایی و به عنوان طعم دهنده و تزیین در نان ها، شیرینی جات، کولوچه و سالاد استفاده می شود. میزان مواد اعتیاد آور در این ماده خوراکی بسیار کم می باشد با این وجود می بایست از مصرف بیس از حد آن جلوگیری کرده و تنها با اجازه پزشک و به اندازه معقول آن را مصرف نمایید. بازرگانی سیلانی بهترین مرکز فروش عمده ادویه می باشد که شما می توانید با کیفیت ترین ادویه ها را در حجم بالا از این مجموعه خریداری نمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *