صادرات ادویه جات

صادرات ادویه جات

ادویه یکی از عمده چیز هایی بوده است که برای معطر کردن و بهتر کردن طعم غذا از آن استفاده میشده است . عمدتا تولید آن در کشور هند است ، با این حال ایران اولین مصرف کننده ی ادویه در جهان است . به همین دلیل است که به آن مهد ادویه میگویند . بعضی از ادویه ها در جهان هنوز هم به همان شیوه ی سنتی کشت میشوند ولی  خیلی از نقاط جهان هستد که آن را به شیوه ی مدرن کشت میکنند . صادرات ادویه جات یکی از راه های کسب درآمد در سراسر دنیا است . فروشگاه سیلانی یکی از بهترین ها در زمینه ی خرید ادویه در ایران است .

وضعیت تولید و تجارت ادویه در ایران چگونه است ؟

با این که ایران یکی از کشور هایی است که بیشترین ادویه را مصرف میکند با این حال ما بیشتر سهم ادویه ی خود را از دیگر کشور ها دریافت میکنیم مانند دارچین و هل و … .از میان تمامی ادویه هایی که استفاده میکنیم تنها پنج عدد از آنها تولید ایران است . با این که در ایران قانون است که چیزهایی که وارد میکنیم را نمیتوانیم صادر کنیم با این حال میتوانیم اگر تغییری در آن به وجود آوردیم آن را بفروشیم برای مثال آن را پودر کنیم مانند دارچین که به صورت ساقه است و پودر میکنیم و برای دیگر کشور ها میفرستیم . فروشگاه سیلانی همچنین یکی از بهترین و برترین ها در امر فروش ادویه   است.

وضعیت تولید و تجارت ادویه

صادرات ادویه جات

وضعیت مصرف ، تجارت و تولید ادویه در ایران

این که مردم ایران بیشترین میزان ادویه را استفاده میکنند بر هیچ کجای دنیا پوشیده نیست زیرا آن ها  سالانه 220 هزار تن ادویه را در سال مصرف میکنند . ولی این ادویه ای که ما مصرف میکنیم بیشتر درصد آن را ادویه های وارداتی حاصل میکنند و مقدار کمی را ما خودمان تولید می کنیم . در ایران تنها هم تولید ادویه 50 هزار تن است  این درحالی است که سهم تولید وارداتی ما 170 هزار تن است ، و درواقع این که ما بیشترین مقدار مصرفی ادویه مان از خارج تامین میشود. کشور هایی که ما از آن ها خرید میکنیم شامل هندوستان ، مالزی ، سنگاپور و … است که بیشتر سهم را این چند کشور تولید میکنند .

واردات این محصول به دو صورت است یکی فله ای یکی بسته بندی . فله ای برای افرادی که ادویه ی  بیشتری میخواهند و بسته بندی برای افرادی که کمتر مصرف میکنند . شیوه ی فله ای به صورت سنتی است و در داخل کشور بسته بندی میشوند . نوع دوم شیوه ی  مدرن تری برای خرید و فروش است .

وضعیت صادرات ادویه ایران به دیگر کشور ها

با این که ایران مصرف کننده ی اول ادویه در جهان است و دیگر کشور ها آن را مهد ادویه میدانند ولی با این حال ما تنها فقط پنج ادویه را تولید میکنیم ، این ادویه ها شامل زعفران ، فلفل قرمز ، سماق ، گلپر و زیره است . ادویه ها ممکن است در بیشتر شهر ها تولید شوند ولی با این حال شهر های اصلی آن ها سبزوار ، گرگان ، تبریز و … است و بیشترین ادویه هایی که به ایران وارد میشوند فلفل سیاه ف زردچوبه ،دارچین و … است .

وضعیت صادرات ایران به بقیه ی کشور ها

صادرات ادویه جات

نمونه ای از وضعیت تجارت در ایران

این که گفته شد این ادویه ها عمدتا در یک شهر تولید میشوند ولی در شهر های دیگر همچنین  تولید میشوند به این معنی است که برای مثال زیره ی سیاه بیشتر در کرمان است ولی زیره ی سبز در مشهد و سبزوار و قم نیز تولید میشوند . زیره ی سبز بیشتر به کشور های اروپایی صادر میشوند، این کشور ها از این ادویه بیشتر برای درمان استفاده میکنند .

اگر شرایط جوی خوب بود که 20 هزار تن زیره سبز تولید میشود که بیشتر آن صادر میشود ولی اگر شرایط جوی مطلوب نبود گاها تولید این زیره ی سبز به 8 تا 10 تن میرسد . که از هم بخشی از آن صادر میشود . از طرفی دیگر ایران تولید کننده ی زعفران است که سالانه تولید آن به 200 هزارتن میرسد ، باز هم با این حال بیشتر آن را صادر میشود و ایران تامین کننده 90 درصد زعفران جهان است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *