میخک و خواص آن

میخک و خواص آن 

میخک و خواص آن 

 میخک یک درخت همیشه سبز که در آسیا و آمریکای جنوبی رشد می کند،  میخک ها ادویه ای است که در پخت و پز استفاده می شود، سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. میخک ها به طور تونیک در طب سنتی چینی و داروی آیورودا برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و کمک به هضم استفاده می شود. حاوی یوژنول، یک میکروب کش قوی و همچنین کاریوفیلن که دارای خواص ضد میکروبی است، روغن میخک نیز برای از بین بردن انگل و دفع حشرات استفاده می شود.

علاوه بر میخک، فروش عمده ادویه در فروشگاه سیلانی صورت می گیرد که برای سفارش این محصول می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

فواید سلامتی

ارزش غذایی

به عنوان ادویه، میخک مزایای غذایی قابل توجهی را به همراه دارد. طبق اطلاعات تغذیه ای، یک قاشق چایخوری میخک حاوی 30 درصد از منگنز معدنی ، 4 درصد از ویتامین K ، 3 درصد از ویتامین C و مقدار کمی کلسیم ، منیزیم و ویتامین E است. همچنین منبع خوبی از فیبر است. ویتامین C و اوژنول هر دو آنتی اکسیدان هستند که می توانند به کند شدن پیشرفت بیماری مزمن کمک کنند. منگنز برای سلامتی استخوان اهمیت دارد. طبق یک مطالعه مقدماتی در سال 2019 ، میزان قابل توجهی در سطح گلوکز داوطلبان سالم که یک عصاره میخک پلیفنولی مصرف کرده اند ، یافت شده است و نتیجه آزمایشات بالینی در مورد تأثیر میخک در تأثیر قند خون است.

درد دندان

تصور می شود بسیاری از فواید سلامتی روغن میخک ناشی از اثرات ضد درد ، ضد التهابی و ضد باکتری آن است. روغن میخک شاید به عنوان درمانی برای درد دندان شناخته شود.

آکنه

اگرچه روغن درخت چای (یک روغن ضروری مورد استفاده در آروماتراپی) به عنوان یک درمان طبیعی برای آکنه شناخته می شود، روغن میخک گاهی اوقات برای جوش ها نیز استفاده می شود

خواص میخک

مسمومیت غذایی

طبق بررسی های انجام شده روغن میخک و به طور خاص ترکیب اوژنول حاوی مزایایی نسبت به سربات پتاسیم ، بنزوات سدیم و سایر مواد نگهدارنده مواد شیمیایی از نظر فعالیت ضد میکروبی و ایمنی است و باعث می شود به عنوان ماده نگهدارنده مواد غذایی جایگزین شود.

روغن میخک به دلیل مهار چسبندگی باکتریها ، اثر ضد باکتریایی بر روی منبع غذایی مشترک باکتریهای گرم منفی مانند سودوموناس آئروژینوزا ، سالمونلا ، E.coli و همچنین باکتریهای گرم مثبت مانند استرپتوکوک و استافیلوکوک دارد.

انتخاب ، تهیه و ذخیره سازی

روغن میخک در اکثر فروشگاه های مواد غذایی و سوپر مارکت ها موجود است. هنگام تهیه داروهای روغن میخک برای خود، روغن میخک با روغن بادام یا روغن زیتون به عنوان روغن حامل برای از بین بردن اثرات منفی مفید است. با توجه به بررسی میخک در مونوگرافی های کمیسیون E در مورد روغن میخک ، 1 تا 5 درصد روغن ضروری برای دهانشویه ها توصیه می شود و روغن بدون جوش برای استفاده رسمی دندانپزشکی توصیه می شود.

به عنوان ادویه ، میخک دارای سابقه ای به عنوان یک افزودنی شفابخش در داروهای آیورودا است.

عوارض جانبی احتمالی

اگرچه به طور کلی برای استفاده موضعی بی خطر شناخته می شود، روغن میخک به دلیل حساسیت حتی برخی باکتری های مفید در بیوم روده به اوژنول، بر تنوع میکروبیوتای روده تأثیر می گذارد ، به طور کلی توصیه می شود که به مقدار زیاد آن را به عنوان خوراکی مصرف نکنید و به جای آن به صورت موضعی یا به صورت شستشو استفاده کنید. در صورت بلعیدن ، میخک ها ممکن است احساس سوزش ایجاد کنند.

با توجه به تحقیقات کافی در مورد اثرات بارداری و شیردهی ، بهتر است از مصرف محصولات میخک در این دوره ها خودداری شود.

اوژنول (ماده تشکیل دهنده درخت میخک )  لخته شدن خون را کند می کند و می تواند منجر به افزایش خطر خونریزی شود. باید از افراد دارای اختلالات خونریزی ، افرادی که برای عمل جراحی و افرادی که داروهای ضد انعقادی دارند، جلوگیری کنند. نشان داده شده است که میخک منجر به کاهش قند خون می شود و باید از مصرف افرادی که قند خون دارند جلوگیری شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *