ادویه ها با طبع گرم و سرد

مقدمه

بدن افراد با یکدیگر متفاوت است و دارای مزاج های مختلفی هستند. شما عزیزان می توانید با شناخت مزاج خود، مواد غذایی مناسبی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف مواد غذایی با طبع های مختلف، می تواند بدن را از داخل گرم و یا سردتر کند. در صورتی که متناسب با طبعی که دارید از مواد غذایی مناسب استفاده نکنید، ممکن است در دراز مدت تاثیرات بسیار بدی بر روی جسم و بدن شما بگذارد. از انواع ادویه ها باید متناسب با فصول سال و میزان گرم و یا سرد بودن هوا، از مقادیر مناسبی از آن ها در پخت غذاهای خود استفاده کنید. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در زمینه لیست ادویه ها با طبع گرم و سرد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انتخاب بهترین فروشگاه برای خرید ادویه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد، برخی از فروشگاه ها ممکن است از مواد افزودنی مضر برای خوش رنگ تر کردن ادویه استفاده کنند. مجموعه بازرگانی سیلانی به عنوان یکی از فعالان در زمینه فروش انواع ادویه ها با طبع سرد و گرم به صورت عمده و در تناژهای بسیار بالا، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. با خرید محصولات از این مجموعه و استفاده از آن ها در پخت غذاها، می توانید طعم بسیار منحصر به فردی به غذاهای خود اضافه کنید. جهت ثبت سفارشات خود در این مجموعه، تنها کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

مصرف انواع ادویه

ادویه با طبع گرم و خشک

ادویه هایی با طبع گرم و خشک برای استفاده در فصول سرد سال بسیار مناسب می باشند. در فصل سرد سال از خوراکی هایی با طبع گرم استفاده کنید تا بدن خود را گرم تر نگه دارید، این امر می تواند تا حد بسیار زیادی از ایجاد سرما خوردگی و بیماری های جلوگیری کند. ادویه هایی که دارای طبع گرم هستند فواید بسیار زیادی در درمان بیماری و کاهش درد و التهابات در بدن دارند. شما عزیزان می توانید از این نوع ادویه علاوه بر خوش طعم کردن غذاهای خود برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود نیز استفاده کنید.

ادویه هایی با طبع سرد

اکثر ادویه ها  طبعی گرم و خشک دارند و فقط تعداد محدودی از آن ها هستند که طبع آن ها سرد می باشد. بهتر است در مصرف تمام ادویه ها اعتدال را رعایت کنید، زیرا مصرف بیش از حد ادویه ها با طبع گرم و خشک باعث ناراحتی های کبدی و پوستی می شود. همان طور که گفتیم با خوردن ادویه های گرم و خشک می توانید در فصل های سرد از سرماخوردگی جلوگیری کنید، در مقابل در فصل های گرم می توانید با مصرف ادویه های سرد از گرمازدگی جلوگیری کنید. قهوه، نشاسته و گلاب از جمله مواد خوراکی هستند که دارای طبعی سرد هستند.

لیست ادویه های گرم و سرد

  • زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه های پر استفاده در هر خانه ای می باشد، طبع زردچوبه گرم و خشک است. مصرف این نوع ادویه می تواند باعث کاهش درد تورم و التهابات شود. این نوع ادویه حاوی چندین ترکیب با خواص دارویی است که مهمترین آن ها کورکومین می باشد. کورکومین یک آنتی اکسیدان فوق العاده قوی است که به مبارزه با آسیب اکسیداتیو و تقویت آنزیم های آنتی اکسیدانی بدن کمک می کنند.

فواید مصرف زردچوبه

زردچوبه با محتوای آنتی اکسیدانی بالایی که دارند، می تواند خطر تشکیل رادیکال های آزاد و اثرات استرس بر بدن را نیز کاهش دهد. بهتر است از زردچوبه به اندازه کافی در طول روز استفاده کنید.

  • زنجبیل

زنجبیل از ادویه های پرخاصیت است که طبع آن مانند زردچوبه گرم و خشک می باشد. مصرف زنجبیل همچنین می‌تواند تولید مثل سلول ‌ها را کند کرده و باعث توقف تقسیم سلول‌ ها و برخی از پروتئین ‌های فعال‌ کننده و مسیرهای سیگنال ‌دهی که به سرطان کمک می‌ کنند، شود. با نوشیدن یک چای زنجبیل در زمستان می توانید از سرماخوردگی خود جلوگیری کنید.

  • فلفل سیاه

فلفل سیاه به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد و همچنین وجود ترکیباتی از جمله آلکالوئید پیپرین، می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی فواید سلامتی بسیار زیادی برای بدن دارند. این نوع ادویه حاوی مقادیر بسیار زیادی مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای بدن است. فلفل سیاه همچنین می تواند فواید بسیار زیادی برای درمان حالت تهوع افراد داشته باشند. در صورتی که عفونت هایی در دهان خود دارید، می توانید از فلفل سیاه همراه با سایر مواد دیگر برای از بین بردن عفونت استفاده کنید.

فواید مصرف فلفل سیاه

  • آویشن

آویشن یک نمونه ادویه با طبع گرم و خشک می باشد که به دلیل مقادیر بسیار زیادی از آهن که در ترکیبات خود دارد، می تواند روند تولید گلبول قرمز در بدن را بهبود بخشد. مصرف این نوع ادویه می تواند سیستم ایمنی را تا حد بسیار زیادی تقویت کند. آویشن با تقویت دستگاه گوارش، می تواند انگل های موجود در روده را نبز از بین ببرد.

  • پونه

پونه با طبع گرم و خشکی که دارد از گذشته های دور تا به امروز به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شود. این نوع ادویه می تواند باعث کاهش تب در افراد شود. پونه می تواند در تنظیم قند خون و همچنین کاهش میزان التهابات در بدن نیز کمک کند.

  • گلپر

گلپر جزء دسته ادویه ها با طبع گرم و خشک تقسیم بندی می شود، این نوع ادویه کمک شایانی به دفع سموم از بدن می کند. آن ها می توانند روند هضم غذا را در بدن بهبود بخشیده و باعث سلامت دستگاه گوارش بدن شوند. گلپر به عنوان یک ادویه معطر در پخت بسیاری از غذاها استفاده می شود.

  • بادیان ستاره ای

از بادیان ستاره ای در طب سنتی بسیار استفاده می شود. این نوع ادویه گرم و خشک، سرشار از مقادیر بسیار زیادی آنتی اکسیدان می باشد. شکل ظاهر بسیار زیبایی که این نوع ادویه دارد، باعث شده است تا از آن ها برای تزئین بسیاری از غذاها و دسر و شیرینی ها استفاده شود.

فواید مصرف بادیان ستاره ای

  • برگ بو

برای از بین بردن بوی بدن ماهی، مرغ و گوشت می توانید از این نوع ادویه استفاده کنید. برگ بو دارای طبعی گرم و خشک می باشد که به عنوان ادویه معطر در مصارف مختلف استفاده می شود.

  • جوز هندی

جوز هندی دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی می باشد. مصرف جوز هندی به عنوان ادویه ای با طبع گرم و خشک تاثیر بسیار زیادی در افزایش سیستم ایمنی بدن دارند.

  • خردل

دانه و پودر خردل دارای طبع گرم و خشک می باشد. از این نوع ادویه می توانید در فصول سرد سال، برای درست کردن انواع سس های خانگی استفاده کنید.

  • میخک

میخک با طبع گرمی که دارد برای سلامت بدن و درمان بسیاری از بیماری ها، خواص فوق العاده ای دارد. با توجه به خواص بی شماری که مصرف میخک برای بدن دارند، بهتر است مصرف حداقل دو عدد میخک را در رژیم غذایی خود  قرار دهید.

بخوانید : میخک و خواص آن

  • فلفل قرمز

این نوع ادویه با طبع گرم و خشکی که دارد، می تواند در کاهش بسیاری از دردهای داخلی در بدن به افراد کمک کند. در ترکیبات فلفل قرمز مقادیر بسیار زیادی کپسایسین وجود دارد. کپسایسین تعداد سیگنال های درد ارسال شده به مغز را کاهش می دهد. هنگامی که افراد پودر فلفل قرمز مصرف می کنند، این ادویه باعث ایجاد تغییرات پروتئینی مفید در بدن می شود که منجر به کاهش وزن می شود.

فواید مصرف فلفل قرمز

  • هل

هل به عنوان یک ادویه گرم و خشک می تواند از بیماری هایی از جمله صرع، سردرد، استفراغ، اسهال، یبوست، بیماری های قلبی و عروقی تا حد بسیار زیادی جلوگیری کند. آن دسته از افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می توانند مصرف این نوع ادویه را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

  • دارچین

دارچین سطح قند خون را پایین می آورد و اثر قوی ضد دیابتی دارد. پودر و چوب دارچین دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی هستند، به مبارزه با التهابات کمک می کند و همچنین کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش می دهند. دارچین می ‌تواند قند خون را با مکانیسم‌ های مختلفی از جمله با کند کردن تجزیه کربوهیدرات‌ ها در دستگاه گوارش و بهبود حساسیت به انسولین، کاهش دهد.

  • زنجبیل

زنجبیل به عنوان ادویه گرمازا، باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. مصرف این نوع ادویه همچنین می تواند باعث کاهش وزن نیز شود. شما عزیزان می توانید از زنجبیل همراه با آب داغ و آبلیمو در فصول سرد سال، برای جلوگیری از سرماخوردگی استفاده کنید.

  • سیر

مصرف سیر می تواند تا حد بسیار زیادی از بیماری های پوستی جلوگیری کند. سیر دارای طبع گرم و خشکی است از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم از آن ها بیش از اندازه در طول روز استفاده نکنید.

  • ترب کوهی

ترب کوهی دارای طبع گرمی می باشد. به دلیل مواد مغذی بسیار زیادی که در ترکیبات این نوع ادویه وجود دارد، مصرف آن ها می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

  • سیاه دانه

سیاه دانه می تواند از وارد شدن آسیب به سلول ها تا حد بسیار زیادی جلوگیری کند. این نوع ادویه با طبع گرم و خشکی که دارد، می تواند در پخت بسیاری از غذاها استفاده شود. مصرف این نوع ادویه برای افزایش سلامت پوست و مو بسیار مفید است.

فواید مصرف سیاه دانه

  • زیره

زیره برای کاهش وزن، کلسترول، مدیریت استرس و موارد دیگر نیز مفید است. این نوع ادویه همچنین دارای پتانسیل آنتی اکسیدانی بالایی است.

  • سماق

سماق به دلیل نوع ترکیباتی که در آن ها به کار رفته است، ادویه ای دارای طبع گرم و خشک می باشد. مصرف دانه و پودر سماق قرمز و قهوه ای می تواند برای درمان بیماری های قلبی، کاهش وزن، بیماری های تنفسی و گوارشی و سایر موارد دیگر بسیار مفید باشد.

  • نشاسته

نشاسته دارای طبع سرد می باشد. مصرف نشاسته می تواند باعث ایجاد انرژی بسیار زیاد در بدن افراد شود. از این نوع ادویه می توانید برای درمان عفونت های دندانی استفاده کنید.

سخن پایانی

فواید سلامتی ادویه ها متفاوت است، آن ها به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و به کنترل قند خون و سطح کلسترول خون کمک می کنند. ادویه ها همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند و به پیشگیری از بیماری های مختلف مانند آلزایمر و سرطان کمک می کنند. ادویه ها با طبع سرد و گرم این قابلیت را دارند که هر گونه کمبود تغذیه ای را که ممکن است در بدن شما وجود داشته باشد را از بین ببرند، بنابراین به بازیابی عملکرد صحیح سیستم بدنی شما کمک شایانی می کنند. انواع ادویه ها حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برخی از ضروری ترین عناصر را برای داشتن یک زندگی سالم فراهم می کنند. با توجه به نوع طبعی که دارید بهتر است از ادویه ها با طبع گرم و سرد در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *